Serebral Palsi ve Obezite

Geçtiğimiz ay “Serebral Palsi Farkındalık Ayı” idi. Halk arasında spastiklik olarak bilinen serebral palsi ilerleyici olmayan fakat uzun süreli takip gerektiren bir hastalıktır. Bu hastalık genellikle uzamış doğumlarda bebeğin oksijensiz kalması sonucu beyin ve sinirlerinde hasar görmesi nedeniyle gelişir. Erken yaşlardan itibaren çocukların nöroloji, ortopedi ve fizik tedavi doktorları ile yakın ilişki olması sayesinde hastalığın tedavisinde olumlu sonuçlar alınabilmektedir. Çocuk ortopedi doktorlarının kurduğu, tüm bu diğer branşları bünyesinde barından kliniklerde başarı oranı daha yüksektir. Erken yaşlarda elden ayaktan düşüren bir hastalık olan serebral palsi, süregelen bir tedavi ve takiple çocuğun kendi günlük hayatını idame ettirebilir bile gelebilmektedir.

Gebelikte kilo alınması doğal bir süreçtir. Fakat ortalama 13-15 kilodan fazla alınması hamilelik ile ilgi değildir. Obezite ile ilgilidir. Gebelerin düzenli takiplerinde kilo kontrolünde tutulmaları gerekmektedir. İki kişilik yemek yiyorum davranışı çok yaygın fakat yanlıştır. Gebelerin de kendilerinin ve bebeklerinin sağlığı ve kolay doğum yapmaları için ideal kiloda olmaları gerekmektedir. Hamilelikte kilo alımı arttıkça, ana rahmindeki bebek de aşırı kilolara gelmekte ve gebelik süresi uzayıp, doğum zorlaşmaktadır. Aşırı kilolu (4,5 kilodan ağır) bir bebeğin doğumu anne için zor olduğu kadar bebek için de zordur. Bebek doğum kanalından zor çıkacağı için uzun süre beklemekte ve bu esnada beyin oksijensiz kalmaktadır. Obez annelerin bebeklerinde bu yüzden serebral palsi (Spastiklik) oranı yüksektir. Obez annelerde doğum zoralaştığı için bebek doğum kanalında sıkışabilir. Bu esnada köprücük kemiği kırıkları ve kol sinirlerinde felç meydana gelebilir. Gebelerin kilolarını kontrol altında tutmaları ile tüm problemler azalmaktadır. Sağlıklı beslenme gebelikte de hayatımızın bir parçası olmalı. Yurt dışında sıkça uygulanan hamile yogası gibi gebelik dönemi egzersizleri son yıllarda ülkemizde de yaygınlaşmaya başlamıştır. Böylelikle hamilelikte kilo kontrolü daha rahat sağlandığı gibi, kan dolaşımı da düzenlendiği için hamilelikte basur (Hemoroid) gibi sorunlarla da az karşılaşılmaktadır. Hatta düzenli nefes egzersizleri ile anne adayları doğum kasılmalarına hazırlanmakta ve kolay doğum sağlanmaktadır. Ülkemizde de bu eğitimleri başarı ile veren hamilelik okulları mevcuttur.

Gebelik sürecinde kilo kontrolünü, hem anne adaylarının hem de bebeklerin obezite ile mücadelesi için az miktarda ve sağlıklı beslenmeyi, kolay bir doğum için hamilelik okullarını öneririm. Zinde, ince ve sağlıcakla kalın.

Not: Serebral palsi ve obezite üzerine Dr. İlker Sarıkaya ile konuştuğumuz Renklerle Barışma Zamanı Programımız, yakında ameliyatlazayiflama youtube kanalımızda.