Fazla Kiloların Zararları

Hareketsiz yaşam tarzı ve artan hazır gıda tüketimi topluma obezitenin artışı olarak geri dönmekte. Obezite için sadece yemeklerin suçlanması uygun olmaz. Genetik altyapı ve aile çevresi obezitenin ortaya çıkmasında çok önemli faktörlerdir. Şunu unutmamalıyız ki fazla kilolar beraberinde sağlık sorunlarını da getirmekte.

• Sürekli fazla kiloların taşınması nedeniyle eklem rahatsızlıkları

• Yağ depolanması nedeniyle karaciğer yağlanması , safra kesesi hastalıkları

• Uyku apnesi ve horlama

• Damar sertliği, yüksek tansiyon

• Aşırı yağ dokusuna bağlı görülen insulin direnci ve şeker hastalığı

• Migren bunlara örnek verilebilir.

• Bazı kanser türlerinin obez kişilerde çok daha sık görüldüğü kanıtlanmıştır.

Obezite tüm hastalıkların anası mıdır? Bunu düşünmek gerek. Kişi zayıfladığı zaman bu hastalıkların birçoğu azalmakta ve bazıları kaybolmaktadır. O yüzden zayıflama kararı ne kadar erken alınırsa o kadar etkili olmaktadır. Tercihimiz diyet ve egzersizle zayıflama sürecinin başlaması. En az 6 ay boyunca zayıflamak için mümkünse bir diyetisyen yardımıyla uğraşılmalı. Eğer zayıflanamıyorsa o zaman ameliyat düşünülebilir. Şunu unutmamak lazım ki ameliyat herkes için değildir. Aşırı kilolu olup da çabalamasına rağmen zayıflayamayanlar için bir seçenektir. Tabi ki bunun belirlenmiş bilimsel kriterleri var.

Zayıflamakla aşırı kiloların getirdiği birçok sorun düzelmekte. Obezite cerrahisi sonrasında ideal kilolarına ulaşan orta derecede şeker hastalarında ( Kan şekerleri diyet ile kontrol edilebilen, 5 yıldan daha kısa süreli hasta olanlarda) şeker hastalığı tamamen kaybolabilmekte. Obezite cerrahisi şeker hatalığının önlenmesinde de önemli bir role sahip. Mide baypası sonrasında şeker hastalığına yakalanma riski %60 azalmakta. (1).

Obezite cerrahisi sonrası kalp hastalıkları ve riskleri azalmakta ve hatta geçebilmektedir. Çalışmalar obezite cerrahisi sonrası kalp hastalığına bağlı risklerin ve bunlara bağlı ölümlerin 10 yıllık dönemde %50 azaldığını gösterdi. (2).

Bunlar kanıtlanmış bilimsel gerçekler, bir de sürece hastaların gözünden bakmakta fayda var. Bir hastam kilolarından olduğu kadar diz ve bel ağrılarından da şikayetçiydi. Mide küçültme ameliyatı sonrasında hızla kilo vererek obezitenin getirdiği birçok problemden kurtuldu ama onun en çok sevindiği diz ve bel ağrılarının geçmesi olmuştu. Kendisiyle sık sık görüşüyoruz. Şimdi daha rahat hareket ediyor, daha özgüvenli bir şekilde toplum içine çıkyor.

Diğer bir hastam ise aşırı kiloları nedeniyle son yılllarda giderek artan bir şekilde evden dışarıya çıkmamaya başlamıştı. Kendisi yaşam enerjisinin sanki azaldığını ifade ediyordu. Mide küçültme ameliyatı sonrasında hızla kilo vererek hem çok daha renkli giyinmeye başladı, hem de dışarıda daha sık zaman geçirmenin keyfine vardı.

Şunu tekrar belirtmekte fayda var, ameliyat ilk seçenek olmamalıdır.

Kaynakça

1. Thomas Rogula MD, Stacy Brethauer MD. Can diabetes be surgically cured? Long-term metabolic effects of bariatric surgery in obese patients with type 2 diabetes mellitus. Ann Surg. 2013 Oct;258(4):628-36.

2. Benraoune F, Litwin S.E. Reductions in Cardiovascular Risk After Bariatric Surgery.Curr Opin Cardiol. 2011 Nov; 26(6): 555–561.