Obez İnsanlara Karşı Toplumsal Önyargılar

Obezitenin günden güne arttığı toplumumuzda, ön yargılar nedeniyle obez kişilerin hayatı git gide zorlaşmaktadır. Obezite nedir? diye sorguladığımız bu günlerde, kendimize sormamız gereken sorular var.

Obez kişilere karşı tavrım, onların karakterlerini ön yargılı bir biçimde eleştirmeme sebep oluyor mu?

Obez kişilerle konuşurken duyarlı ve uygun davranıyor muyum?

Onların ihtiyaçlarını yada kırılganlıklarını gözetiyor muyum?

Çevreden biri obez kişilerle dalga geçtiği zaman buna müdahil oluyor muyum?

Bu soruları kendimize sorarken, şunu göz önünde bulundurmalıyız: Obezite bir hastalıktır. Şeker hastalığının ne kadar komik ve dalga geçilecek bir tarafı yoksa, obezitenin de yoktur ve en az şeker hastalığı kadar ciddiye alınması gereken bir hastalıktır.

Obezite ile ilgili sıkça konuşulan konular: Obezite nedir? obezite cerrahisi, obezite tedavisi, mide küçültme ameliyatı fiyatı, tüp mide ameliyatı olan ünlüler gibi konunun derinliğinden uzak ve magazin ağırlıklı konulardır.

Obeziteyi bir hastalık olarak görerek, obezite nedir? Ve obezite tedavisi konularına bir halk sağlığı sorunu olarak yaklaşmak, bu konuda kalıcı çözüm bulmamıza yardımcı olacaktır.

Yapılan araştırmalarda, obez kişilerin iş başvurularında, muhattapları tarafından disiplinsiz, profesyonel görünüme aykırı ve kişisel temizlik konusunda yetersiz görüldükleri bulunmuştur. Bu önyargılar kadınların erkeklere göre 16 kat daha sık başına gelmektedir.

Bu ön yargılı tutum maalesef eğitim düzeyi ile değişmemektedir. Obezite tedavisi konusunda çözüm aranırken baş vurulan 255 doktora sorulduğunda, % 78`i obez kişilerin öz disiplini eksik olduğu için kilo veremediklerini, % 54`ü obez hastaların psikolojik problemleri olduğu için kilolu olduklarını düşündüklerini belirtmişlerdir.

Obezite tedavisi anketleri ikili ilişkilerde obez kişiler daha az çekici bulunduğunu göstermektedir. Bu da kilolu kadınların daha kötü ikili ilişki deneyimlemelerine ve kötü eş seçimlerine sebep vermektedir.

Obezite cerrahisi kaç yaşında yapılmalı? gibi sorulara cevap arayanların okul çocukları üzerinde yaptığı araştırmalar, obez çocuklara küçük düşürücü sıfatların arkadaşları tarafından sıkça takıldığını göstermektedir. Okul çağındaki obez çocukların, öğretmenleri tarafından fiziksel aktiviteler konusunda olumsuz eleştire maruz bırakıldığını ve bunun sonucunda okul başarısının düştüğünü ortaya koymuştur.

Bunları kendimize sorup, sindirmek için hepimizin zaman ihtiyacı var. En önemlisi de obez hastaların hoş görüye ihtiyaçları var.